Dag 10 Sorigny

26 mei 2014 - Sorigny, Frankrijk

Het is weer maandag dus we moeten weer aan de slag. Even na het ontbijt bijgekletst met een echtpaar op 2 hele mooi Koga fietsen. We moesten over naar het 2e boekje dus even de boekjes pakken, oeps waar zijn die gebleven, thuis? Ze zitten niet in het karretje, waar dan, niet bij Fenna in de tas, bij mij dan? Heurezement, ze zitten in een (vochtige) handdoek, pfoei schrikken! Gauw banden nalopen en alles weer in de tassen, we waren vroeg, maar het was toch weer 9.15 voor we vertrokken. Dat echtpaar had direct een voorsprong van 30 minuten. Ga we de straat uit, komen we gelijk 1 losse fietser tegen die er al 20km op heeft zitten, of we mee koffie gaan drinken, ja doeiiii! Die hebben we trouwens ook niet meer gezien de  hele dag.
Vandaag hadden qua weer een goed begin, maar met een erg nat eind. Alhoewel, goed begin, we moesten na 250m alweer klimmen en we waren Vendome nog niet eens uit. De ochtend begon droog en bewolkt en, bijna pas de vent, superb!
Geen snelweg deze keer maar landerijen met koren of graan(verschil?) en nog meer landerijen en rijstvelden, eh? Ik bedoel natte maisvelden! Ook weer veel klaprozen en veldbloemen langs de rand met hier en daar een koe, stier of ezel.
Vandaag in Chateau Renault (jawel, deze naam kan Philip zelfs onthouden) een koffie stop gemaakt in zo'n sport bar (kun je lotto etc spelen ;-)) en dit niet eens om te schuilen, omdat het nog steeds droog was. Krijgen we toch zomaar een kop koffie aangeboden van een chauffeur die ons had ingehaald! Dat was Bingo zonder inleg, dan maar eens een fooi geven, nes pas?
Opnieuw op de pedalen, iets omgereden door een foute afslag maar wel lekker opgeschoten tot aan Tours door een stuk grotere weg te nemen. In de voorstad Rochecorbon bij de VVV een mooi stempel gescoord en daarna langs de Loire (of was het erin?) naar Tours gereden. Para plui, wat zachtjes begon stopte pas, toen we 4 uur later voor ons pelgrimhuis in Soringy stopte. Tussendoor hebben we in Tours even schipbreuk geleden in een bar, het was droog maar €12,- voor 4 kopjes koffie zonder iets is wel 'tres chique'. Fenna heeft nog even bij de kathedraal van St. Gratiën een stempel uit de kast gehaald, de pastoor moest ff zoeken!
Hup terug de regen in en de velden en klimmetjes weer op, 12% was Fenna deze keer teveel op dit moment van de dag, dus wandelen.
Fietst er opeens weer een Nederlands stel met ons mee, maar met die regen was het lastig lezen onder plastic, onze Garmin heeft zijn geld alweer opgeleverd. Wij konden doorfietsen na even de druppels weg te vegen, het boekje zat veilig in de stuurtas!
We waren plus et plus humide, het maakte dus niet uit dat we zweten, dus gaan in die plui. Bij het café hadden we gebeld naar een lokaliteit 20km na Tours en bij de 2e was het raak, een pelgrimsverblijf(?)  Bleek een aardige kamer te zijn bij een vriendelijke mevrouw zonder tanden, maar met baardharen (moeder van?) en we kregen een droge stalling voor de fietsen en een flesje biere als welkom.

Voor die €45,- hebben we geen WiFi maar wel ontbijt, ben benieuwd en jullie?

Au Demain!

1. Ludo en Ans:
    26 mei 2014
    Oh jé, wij denken dat ook dinsdag niet gaat lukken. Volgens Mappy op de fiets nog 161 km, lijkt te veel van het goede.
    We horen wel van jullie wat het gaat worden. Groetjes, Ludo en Ans
  2. Marja de Meijer:
    27 mei 2014
    Wat een prachtige omgeving waar jullie doorkomen. Lekker genieten van het voorjaar met al die prachtige bloemen en jong grut wat jullie onderweg zien. Ook een reden waarom we dit jaar voor het voorjaar hebben gekozen. Vandaag nemen wij voor vijf weken afscheid van ons kleinkind. Morgen nog een dag werken en dan komen we achter jullie aan. Het is erg leuk om jullie te volgen en alvast voor te genieten. Wat ik wel lees is dat het heuvelachtiger is, dan wij gedacht hadden. Wel een goede training voor de bergen straks. Heb er zin in. Succes vandaag.
  3. Jopie en piet:
    Mooie/leuke verhalen.
    Petje af voor jullie.

Veel liefs van Piet en Jopie
  4. Gert:
    27 mei 2014
    On y va tres bien mdm et msr Parlepompaladour! Het gemakkelijkste derde gedeelte van de reis zit er al op :-)! Van de kaart snap ik geen pepernoot, maar zal wel aan mij liggen. Jullie gaan hoe dan ook de goede kant op! Roulez en continuez!