Dag 34 Santiago de Compostella, Misión cumplida

19 juni 2014 - Santiago de Compostela, Spanje

Geachte lezer, het onvermijdelijke is gebeurt (Estamos en destino)  het einddoel  is bereikt,

We hebben 2uur in de rij gestaan voor het certificaat met 2500km op de teller en ook hebben we het wierookvat zien slingeren in de cathedraal, indrukwekkend.

We zitten nu in een mooi pension in het centrum en beraden ons op het vervolg,morgen meer -!)

Estamos cansada y a la cama pronto lejos (moe en gauw naar bedje toe)

De dag vanuit Palas de Rei begon goed, een desayuno aan de overkant en daarna de fietsen opzadelen. De lopers waren bijna allemaal al weg om 8 uur maar we realiseerden ons dit pas in Santiago, die hebben we ook de hele dag verder niet gezien omdat ze een eigen pad liepen. De laatste dagen vonden we het eigenlijk wel aardig om regelmatig het pad te kruisen. Zo kwam het voor dat we op sommige stukken soms een hele tijd niets of niemand zagen, geen auto, fietser of wandelaar.

De rit begon met een heerlijke afdaling en een paar klimmetjes tot aan Mellide, en omdat het onze relax dag zou zijn, begonnen Fenna en ik maar met een lekker kopje café ;-) Het aantal punten onderweg waar je wat kon drinken of eten was volgens het boekje (en in het echie) bizar weinig. Op de lopersroute was dat waarschijnlijk beter, maar zoveel fietsers zijn er niet, dus is er (nog) geen reden om ergens in zo'n gehuchtje een barretje te openen. Hierdoor moesten we wel doorfietsen en kregen we in Arzua door dat we door moesten naar Santiago. Terwijl we in Arzua op het terras zaten om te lunchen, hebben we ons wel vermaakt, hier kwamen de lopers wel weer langs, maar ook een trekker met caravan uit Duitsland en een cabalos met paard (lopende) die allen ook de Caminoroute 'deden'. Bij de buren werd een auto uit de garagekelder opgehaald met de 'autotaxi' en ze hadden WiFi, dus hebben we maar vast een kamer geboekt voor 2 nachten in Santiago d.C, vlak bij het centrum.

Afijn na nog een hoop pieken en iets minder dalen kwam Santiago in zicht, we zagen zelfs nog een vliegtuig landen toen we op 15km genaderd waren. In Santiago hadden wij een rode loper en palmtakken verwacht, maar dat bleek anders. Een weg met gaten, een hoop steegjes met >10% stijging, geen wandelaars en geen bewijzering! We hebben in het centrum een half uur moeten zoeken hoe we als fietser nu bij die kathedraal Santiago de Compostella konden komen, waar stond die eigenlijk? In Nederland kun je op de toren af fietsen, maar die zie je niet in dit soort steden of juist heel veel. En het boekje en de gps gaven een andere route, kortom Caos die laatste kilometeros, maar we hebben het gevraagd en uiteindelijk het plein en de trap, o nee 2 pleinen en 2 trappen gevonden. Geen reünie effect of gevoel en een rommelig plein, toen hebben we een vriendelijke senorita gevraagd om ons voor een van de bogen van de cathedraal te vereeuwigen, althans even op foto vast te leggen samen, Felicidades bike amigos y ega!

Toen bleek de telefoon van Philip leeg dus moesten we op zoek naar koffie, het eerste wat we (gelukkig) vonden was het officina de Peregrino's, daar zijn we toen in de rij gaan staan, niet wetende dat die laatste meters van de reis zo lang zouden duren! Maar we hebben een prachtig kokertje met 4 documenten, voor ieder 1x Compostolaat en 1x 'Declaración sobre la distancia recorrida' .  Hipahipa die zijn binnen. De fietsen stonden nog trouw te wachten boven aan de trap bij de fontein bij de cathedraal. Maar er was weer een of ander protest dus druk, weet je wat gaan we de kathedraal even binnen. Et Viola er was een dienst en daar hebben we in een 20 minuten tijd zowel de cathedraal, een dienst alsook het slingerende wierookvat mogen aanschouwen en vastleggen op camera. Hierna waren we echt toe aan wat te drinken, de koffie hebben we maar overgeslagen en zijn direct aan een wijntje en aansluitende een heerlijk avondmaal begonnen. De telefoon kon worden opgeladen en er was WiFi, dus toen bleek al snel dat het hotel maar 600 meter verderop lag. We waren daar om 22.10 en het hotel bleek een verdieping op de 8e etage waar een vriendelijk dame zat die diverse appartementen beheerde. De fietsen pasten niet in de lift kwamen we achter en die zijn toen in de Parkeergarage om de hoek terecht gekomen, het appartement bestaat uit uit een keurig kantoor/zit gedeelte en slaapkamer met badkamer. Bueno mas, Bellisimo!

morgen kijken voor de bus, het vliegtuig, Fisterra, kaarsjes, aandenken,vrienden en natuurlijk CAFE AMERICANO

hasta el momento informes de nuestro viaje, esperamos a ver otra vez en Holanda y hablar, Adios       (tot zover onze reisverslagen, we hopen jullie allemaal weer in Nederland te zien en spreken)

1. Marianne Moerdijk:
    Gefeliciteerd bikkels
  2. Annie Hoogenboom en Fre:
    Hallo Philip en Jenne,
    OOk wij zijn vanmiddag aangekomen,morgen NIET fietsen,raar.
    Gefeliciteerd met het behalen.
    Fre kreeg gisteren nog een lekke band.
    Hoe hebben jullie het gered,ook de kerk?het wierook vat,enz.

Groetjes Annie en Fre.
  3. Ludo en Ans:
    20 juni 2014
    Gefeliciteerd met jullie welverdiende certificaat. Wat moet dit als een overwinning voelen. En nu genieten van een meer dan verdiende rust.
  4. Cora:
    20 juni 2014
    Supergaaf en gefeliciteerd met deze prestatie amigos!!!!!!
  5. Gert:
    20 juni 2014
    Buenos dias Amigos, proficiat!! Missie succesvolbracht! Bij jullie kunnen wij het beter "Santiago de Coffee wel ja" noemen, mensenlief waar laten jullie dat vocht allemaal.
    Geniet van de mooie stad en locatie Vinosterre, dat hebben jullie inmiddels wel verdiend!
    Jammer, de verslaggeving houdt op .........., agenda maar een beetje aanpassen. Adios!!
  6. Jopie en piet:
    20 juni 2014
    Gefeliciteerd, waar blijf ik nou met m'n 22 km. op een avond.
    Daar krijg ik geen certificaat voor.

Goede reis naar huis en tot gauw.

liefs piet en jopie
  7. Tom:
    20 juni 2014
    Gefeliciteerd, het is gelukt, al zijn de laatste loodjes toch nog zwaarder geweest dan gedacht. 2 uur wachten voor je certificaat is wel je geduld op de proef stellen, zeker als er geen bekenden op het plein hebben gestaan om jullie te feliciteren.
    Geniet van de rust en laat de ontwenningsverschijnselen snel achter je. Een knuffel voor allebei. Tom
  8. Ko de bruin:
    20 juni 2014
    Gefeliciteerd, hardstikke goed. Zal wel vreemd zijn dat het weer anders wordt. Ga lekker genieten, we spreken jullie nog wel bij Nienke.
    Gea en Ko.
  9. Bart en Anja:
    Lieve vrienden,
    Van Harte Gefeliciteerd met deze geweldige prestatie!!!!!
    We hadden daar zo graag gestaan met oranje gladiolen!
    Super goed hoor en je weet, de altijd bezorgde An is heel blij dat jullie het er zonder kleerscheuren vanaf hebben gebracht pfff.
    Maar deze reis pakt niemand jullie meer af, Fen je wens is in vervulling gegaan, zo knap!
    Geniet van de welverdiende rust.
    We zien jullie volgende week en dan krijgen jullie 'n dikke knuffel van ons!xxxx
    Groetjes,
    Bart en Anja
  10. Yolanda van mameren:
    Super gedaan! 2500 km!
    Neem nu de tijd om af te kicken, want het gewone leven slokt je zo weer op, heb echt heimwee naar de Camino! Yolanda
  11. Jenny en Peter:
    20 juni 2014
    Awel zeg. Vanuit het zonnige zuiden van Nederland enen dikke Proficiat. Wat een geweldige prestatie van jullie. We zullen jullie dagelijkse verslag missen.
  12. Frans Verweij:
    20 juni 2014
    Kanjers gefeliciteerd met de prestatie super gaaf en ga het er nu maar van nemen de kilo's die er af zijn gegaan er maar weer snel aan eten en drinken neem er maar vast een van mij anders kunnen we jullie niet meer terug .

Groetjes Wil en Frans
  13. Martijn:
    21 juni 2014
    Proficiat met deze megaprestatie! Was leuk om de reisverslagen te volgen en de foto's te zien. Goede reis terugos! Tot in Soestos!
    Adios!
    Martinos!
  14. Madelon Tegelaar:
    21 juni 2014
    Enorm knap dat jullie het gehaald hebben nu lekker genieten en bij komen en heerlijk eten en ze hebben vast heel lekkere toetjes.
    We zien elkaar snel in Nederland.
  15. Ton en tonny:
    Lieve Fenna en Philip ,
    Van harte gefeliciteerd met deze geweldige prestatie. Hier moeten wij snel een glaasje op drinken, of toch liever koffie?.
    Fantastisch dit kan niemand jullie meer afnemen. Tot snel.
    Lieve groeten Ton en Tonny
  16. Mea:
    22 juni 2014
    van harte gefeliciteerd. Ben jaloers op jullie. Zou zo graag daar ook in de kerk gestaan hebben. Hoop dat alles naar wens geweest is en nu uitrusten en daarna naar huis.
    Groetjes Mea
  17. Wim en lisette:
    24 juni 2014
    ...missie geslaagd ....hoe fraai...en nu terug naar de basis!!!!
    Goed gedaan Philipi en Fenna,goede reis terug relaxen en voorral nagenieten!
    Liefs Wim en Lisette