Dag 31 Villafranca del Bierzo

16 juni 2014 - Villafranca del Bierzo, Spanje

Tja,.. als jullie op de kaart volgen waar we zijn gebleven zullen jullie wel denken, hè ze zijn niet zoveel opgeschoten.

En ja dat klopt, we hadden een prima nacht, al ging de wind aardig te keer. Fenna heeft het niet gehoord maar Philip dacht wel van o jee, het wasgoed is vast droog, maar of het er nog hangt morgen, dat is de vraag. Het gierde aardig voor de ramen en we hoorden de vlaggen klapperen. Maar, de was had zich kranig gehouden, een sok op de straat, een sok lag achter het raamblind en de waslijn beneden bleek uit elkaar gewaaid, maar alles droog en daar ging het om toch? Na een karig ontbijt met een Frans ontbijt (2 sneetjes stokbrood, boter, jam, jus en een koffie) hebben we de spectaculaire afdaling rond voortgezet. De remmen waren afgekoeld en de bagagedrager zat provisorisch vast dus, gaan met die banaanos. Na 15km hadden we Ponferrada, hier waren wat korte doch heftige klimmetjes die ons noopten tot ... sisi, het nemen van een Café americano, maar natuurlijk ook weer een paar foto's van dit prachtige stadje met een groot kasteel en redelijk moderne wijken. Het was even rommelig om eruit te komen maar opeens reden we weer op het platteland met mensen die op hun privé landje bezig waren. Allerlei huizen en leisteen hier had zijn rentree weer gedaan als dakbedekking, prachtig.

Maar toen we een weg over moesten en over wat hobbels gingen en Fenna achter reed, riep ze op eens "ho je doppie" bleek een van de 2 tierips gebroken waardoor het achterspatbord los hing en op de band ging lopen. Hadden we niet in de afdaling moeten hebben, hier was het met 3km verder weer een dorpje met fietsenmaker gelukkig geen probleem. Even een noodoplossing en rustig aan door naar het dorp. Het was even zoeken en weer terugrijden in Camponaraya, maar voor €3,50 heeft de (brom)bicyclettemaker er een bout met een busje op gezet, gelijk de andere kant even aangedraaid en bueno gracias, daar was die weer! Toen maar even in de winkel tegenover een visje, brood, gehaktballetjes in tomatensaus en wat drinken gehaald. Zaten we toch relaxed in de zon, aan een plein met een fontein en de Camino wandelaars en fietsers zagen we langzaam voorbij trekken. Tenslotte nog even een café op het terras van een kroegje daar gedronken en even 'ontlucht'. Door een windvlaag ging er nog een parasol om vlak voor onze neus, zo op straat, deze en een ander hebben we maar even ingeklapt voor er nog ongelukken gebeuren. Daarna moesten we toch echt wel wat gaan doen want het was al 12.30 en we hadden net 20km afgelegd, erg he (ach we hadden geen afspraak) en de fiets was weer perfectos.

We zijn geëindigd in Villafranca del Bierzo, waar we besloten niet meer te gaan klimmen en in een grotere stad te willen blijven. Dus cafe en rustig op zoek naar overnachting. Er zijn voldoende Alberghes en hotels in het dorp maar tegen de tijd dat we de keuze hadden gemaakt waren 2 andere echtparen ook gearriveerd, waaronder onze Belgen. Deze waren van verder gekomen en wat resoluter. Afijn we zitten nu in het zelfde hotel, maar zijn de laatste en zitten in een kamer achterin, en jawel,  het internet reikt zover niet. Dus elke keer weer heen een weer.

We hebben heerlijk en gezellig op het terras met 8 Nederlanders gegeten en natuurlijk met een heerlijk glas wijn erbij. Het is weer tijd om te gaan stoppen en slapen. Morgen willen we echt vroeg op en weer onze voorsprong terug, hihi zou het lukken? 6 uur gaat de wekker en 7 uur ontbijt, jullie kunnen het vanavond weer lezen, Adios!