Dag 11 Moulismes (Chante-Merle)

27 mei 2014 - Moulismes, Frankrijk

Kedegedeg kedegedeg, toetoe, doorrijden. Nog 142km!

Vanmorgen hadden we een lekker ontbijt bij madame sans dents (75), zij zat er gezellig erbij, soms kon je haar nog verstaan ook! Ze had plek voor de fietsen in de kelder en dat voor €45,- dus we konden weer droog op pad.

Vandaag moesten we naar de familie en noblesse oblige!  Dus vanmorgen weer op tijd (09.00) gestart om kilometers te gaan maken, parblue komen we weer die man alleen tegen, die gisteren koffie wilde gaan drinken, maar nu had hij 20km en de koffie al achter de kiezen. Le person bleek tijdens het fietsen een oud militair te zijn, hij was Philip 2 jaar voorgegaan met FLO, had de route 2jaar geleden ook al gedaan. Pourqui encore? Je ne sai pas!

Le jour was wederom droog en ondanks wat hindernissen konden we weer aardig tempo maken. Zeker toen Fenna tijdens de koffie een compliment kreeg over haar leeftijd, we vlogen bijna over de akkers en klaprozen door. Maar na een uur was dit medicijn een beetje uitgewerkt en hebben we weer een heerlijke suikerwafel met ice tea van de Lidl (jawel Peter, ook hier!) genomen terwijl we zicht hadden à une petite Chateau. Vlak daarna kwamen we een bord 'Barré' tegen, niet voor ons natuurlijk, maar na 3 kilometer kwamen we bij een brug in aanbouw aan, gelukkig hadden de bouwvakkers het even druk met de weg en konden we er tussendoor, overheen, en op planken balancerend heureusement toch door, zie foto. Daarna was het langs de L'Oire rijden, ook hier was gelukkig niet zoveel hoogte verschil, al was het geen boulevard naturelement!

We moesten zo nu en dan de A10 of een andere drukke weg oversteken maar tenslotte waren we na 70km in Chateleux, eerst even wat ingeslagen bij de buurtsuper en daarna in het centrum een echte Franse plat de jour (tagliatelle di Carabonaire) gegeten, om daarna af te buigen van de Santiago Route. Komt die oude militair ook net langs, hij nam alleen een alcoholvrij biertje op ons afscheid!

Na het eten, en betalen natuurlijk, zijn we de laatste (70) kilometers begonnen. Het weer zat mee; soleil en weinig wind. Via de fietsgps de route laten berekenen, maar die ging niet langs de rivier via de autoroute, maar achter de heuvelrug van dorp naar dorp, laten die nou allemaal boven op de berg liggen #*@ Na 3 klimmetjes had Philip het wel gezien en zocht hij een andere weg. Het was even om, maar na 1,5 uur en 9km zaten we gelukkig weer op de normale weg. Tegen de wil van onze super handige gps toch maar via de autoweg (N947) gereden, heerlijk continue 20+km rijden. Dat gaat plus vite! In Chauvigny even een pitstop gedaan, ramen wassen en olie verversen en door naar le Grande finale. Bij Lusac moesten we het rivierdal verlaten en de laatste 10km hebben we gekozen voor de N147, een soort Schipholbaan voor vrachtwagens, maar alles beter dan 5km omfietsen over de 'belle' heuvels.

20.15 Chante Merle touche!  Formidabele al zeggen we het zelf. Nu 2 dagen even de kont rust geven en genieten van Pain (niet pijn), vin, familie en het prachtige weer.

bon bon tout!

1. Madelon Tegelaar:
    28 mei 2014
    Kom maar even lekker bij voor dat je weer aan de volgende klus gaat beginnen.
    Gr aan Ludo en Ans
  2. Gert:
    28 mei 2014
    Mooie rit F2! vanaf nu weet ik hoe Fenna te benaderen :-). De broodkar blijft achter in la France? Où reste la fouragement donc? Tous les pains etcetera? Aantal plaatsen van de foto's herkenbaar, leuk! Laat het hang- en sluitwerk maar even tot rust komen voor de 2e helft! Beaucoup de plaisir chez Ludo en Ans. Au revoir!
  3. Bjørn:
    Hoi Philip en Fenna,

Dank voor de mail nu kunnen wij jullie ook volgen. Jongens wat een reis Fantastisch !! Nieuw biefstukje onder de lont en dan weer op de vélo. Enjoy saampjes.
  4. Fenna en Philip:
    28 mei 2014
    Hoi luitjes, allemaal groetjes terug van Ans en Ludo.
    Philip heeft nu een nieuw vervoermiddel!
    Grtz F&Pv
  5. Nienke:
    28 mei 2014
    Geen spijt dat jullie begonnen zijn aan deze tocht? Toch wat anders dan een rondje Loosdrechtse plassen. Gelukkig even uitrusten nu. Ik hoop dat ik tijdens onze reis nog eens op jullie reisblog kan kijken en anders na de 14 e weer. Ergens in het mooie noorden van Spanje waar je echte bikkels op de racefiets tegenkomt. Groet, ook van Frans.
  6. Peter:
    29 mei 2014
    Je ziet waar je ook bent die band met Lidl blijft bestaan!!
    Nog veel rij en eet plezier en misschien zie we elkaar nog
    in Frankrijk.
  7. Bert:
    29 mei 2014
    Hey Fenna en Philip, mooie verhalen hoor om vanuit Soest te lezen. We kijken ook uit naar de verhalen die te erg waren om op te schrijven. Kortom, uitgebreid bijpraten na jullie reis.
    Nog heel veel plezier en leuke belevenissen gewenst.
    Groetjes, Wilma en Bert