Dag 24 ma 2e Pinksterdag in Sto.Domingo de la Calzada

9 juni 2014 - Santo Domingo de la Calzada, Spanje

Buenos Dia's Amigos,

Vandaag niet ontbeten in het hotel (9,50 pp.) maar eerst de stad ingereden en in de plaatselijke kroeg een ontbijt genuttigd terwijl Antonio al een biertje nam ipv Café en Sergio €10.- in de fruitautomaat gooit en er 5 losse euro stukken uitkrijgt. Maar het ontbijt was goed, Fenna tortilla de patas met een broodje en Philip 3 croissants met een laagje jam, niet ertussen maar dit zat er standaard op, daarom glimmen ze altijd zo bellisimo!

Voor we Logroño uitreden, nog wat fruit gekocht en direct daarna begon de eerste klim, mensen wat een horribel pad'os. Straat in, fietspad op, tunneltje door, om de wandelaars heen, tussen de Spanjaarden door, over het gravel, door het bos, 10% stijging op en stoffige grind helling, BELLiSiMO echt grandiozo!! Na een uur waren we 5km opgeschoten en toetie uitgeput. Gelukkig kwamen we toen wel weer ergens op een top en iets betere weg, dus mochten we even van een kadootje (afdaling) genieten. We reden nog steeds op de voetganger route en kwamen langs een hekwerk aan de snelweg, waarin 200-300m volzat met houten kruisjes gemaakt van takjes, erg indrukwekkend.

Op 10km, in het plaatsje Navarrete hadden we eindelijk de eerste Café Amerikano te pakken. Na Navarette mochten we naar een N120, deze kronkelde langs snelweg A12, doordeweeks een drukke weg maar door de feestdagen was het rustig met vracht- en gewone auto's. De heuvels kwamen langzaam verder uit elkaar, maar wel met steeds een hogere top pfff. We rijden Navarette uit, rijden we weer achter die Belgen, we raken ze niet kwijt, om compleet loco van te worden, maar weer erg gezellig. Ze fietsen samen toch net iets harder en langer door dan wij, en dat met 70jaar (en hulpmotor ;-)

Maar zij hadden een foto/stempel moment en wij gingen hierdoor op kop. Na 20km gingen we even door het dorp Nàjera ook hier heerlijke koffie en een koffie met een très gelaagde (3dubbele) sandwich. Onze vrienden niet gezien, die kwamen we 20km verder weer tegen in Sto.Domingo. We hielden het voor gezien, maar zij hadden nog goesting voor een extra 30km en dat om 15.00 dapper of dom? We hadden namelijk pas 52km gedaan en zij wilden nog 30 doen.

In Sto.Domingo was het echt een komen en gaan van Peregrino's, de eerste Alberghes zaten al vol en dat gold ook voor de terrasjes. Een hotel geboekt zonder ontbijt zodat we morgen vroeg kunnen starten. Loopt er een hombre met zijn ziel en een bicicletto onder de arm. Was het derailleur van zijn Koga totalos in de soep gelopen, de ketting was gedraaid en het armpje was naar boven gebogen, grootos trammalantos. Morgen mecanicien kijken of er nog iets van te maken is.

Voor het eten gingen even geld pinnen en wat drinken op terras, uno vino blanco secco in een mooi glas en uno cervessa. Qaunta costa? €2,80, niet normaal! Het eten van een goede Platos de Dia, kostte ook nog eens €10,- pp! Inclusio toettie, Grandiozo!

En nu maffen want morgen weer vroeg dag, we willen 60km halen en dat is ongeveer bij San Juan de Ortega.

1. Gert:
    10 juni 2014
    het tempo zit er goed in, hasta la vista!! er zitten inderdaad wel geinige klimmetjes bij, geniet er van en succes!
  2. Ko de bruin:
    10 juni 2014
    leuk het verslag weer elke morgen te lezen
  3. GreeceFunnies:
    Hoi Philip en Fenna,
    Wat een verhalen. Ik leer jullie zo steeds beter kennen! Het Frans ging jullie heel goed af maar ook het Spaans is heel goed te volgen. Chapeau!!!!
  4. Bart en Anja:
    Lieve vrienden,
    De reis van jullie leven volgens ons!
    En dan nu voor het eggie, vol op de pendalen!
    Inderdaad prettige bijkomstigheid dat die"heuvels"ook 'n achterkant hebben haha!
    Zal niet altijd meevallen voor jullie, petje af hoor!
    We blijven jullie volgen en genieten met jullie mee.
    Groetjes Bart en Anja
  5. Fenna en Philip:
    10 juni 2014
    Ja familie en vrienden, het fietsen gaat ons lekker af, het is ook fijn te lezen dat jullie meegenieten, hipa hipa Olé