Dag 25 Burgos

10 juni 2014 - Burgos, Spanje

Vanmorgen een keer echt vroeg opgestaanos maar bovenal ook vertrokken! We hadden als ontbijt een suikerwafel genomen, met als excuus bij het hotel dat 8 uur echt te laat was, dus om 07.55 hadden we de fietsen weer uit de kelder (en als goede daad van de dag, ook die van een solo reizende dame) gehaald via de trap, voorwaar geen cenicuros zo vroegos. De fietsen hadden in elk veilig gestaan, die nam je niet zomaar even mee :-). Los portieros vroeg nog wel even te betaalos, oeps was ik dus echt bijna vergeten!

Toen we ons mooie Sto Domingo uitreden, liepen de wandelaars al vrolijk stappend voor ons uit, al liep de een wat vrolijker dan de ander. Met of zonder stok(ken) en veel met een eigen rugzak, zowel letterlijk als figuurlijk, de fietsers zijn vaak sportief maar de lopers zijn toch wat meer geestelijk, of zelfs religieus gemotiveerd hebben we gemerkt.

We hadden als doel gesteld om minimaal 60km te halen vandaag en, het weer zat mee. Het was koel, slechts 14graden en de zon zat ver achter de wolken. Dat was maar goed ook, want de klimmetjes begonnen direct nadat we de stad uit waren. Het was gravel en een klim van 5-7%, dat lijkt niet zoveel maar is redelijk agotador (vermoeiend) kunnen wij vertellen, zeker na 3km. Tijdens en daarna hadden we wel fantastico uitzichtloos over de "montes de Oca". Volgens het boekje het mooiste stukje van de reis, tot op heden kan ik dat bevestigen, en dan te bedenken dat Philip eigenlijk over de snelweg wilde, dit scheelde toch gauw 10 op de 30kilometer. Fenna wilde graag de route zoals die stond aan gegeven, dat was een perfectos besluit. De weg was goed en het klimmen viel eigenlijk ook wel mee. De rust begon direct toen we de grote weg na Belorado afsloegen, geen geraas meer van de camions (vrachtauto's) en je kon weer naast elkaar fietsen want de hele weg was van ons, op een verdwaalde auto na. Het liep langzaam op van 600 tot 1000 meter en langs de weg was het bijna continue een fantasticoso bloemenzee, vooral rode klaprozen maar ook allerlei bloemen in blauw, paars, wit en geelos.

Toen we een eindje over de monte de Aco waren, hebben we een stuk snelweg genomen. Het ging eigenlijk de laatste 15km alleen maar naar beneden of horizontaal. Wat rijdt dat lekker snel! We waren zo in Burgos en hebben die dag 81km gedaan, BELLiSiMO dus weer!

In Burgos hebben we de Belgen weer getroffen (nee toch) en met hen gegeten en gedronken, wijn en een soort kruidenliqueros als afsluiter, lekkeros joh :-) zij blijven nu een dag rusten in Burgos, dus die zien we voorlopig niet meer, jammeros, maar we gaan contact houden! Ook las ik op Facebook dat een collega die we zouden treffen in Santiago, gestrand is in Bordeaux  met fietspech. En dat door de stakingen er geen onderdelen kunnen worden opgestuurd, baalos dus voor hen! Moeten ze ook nog 3 dagen wachten om weer terug te kunnen, sterkte Marja en John!

Het  slechte weer laten we achter ons langs gaan, zagen we op de tvos, we hebben alleen maar water gehad van de sproei installatie langs de weg vandaag. En morgen wordt het 25grados, jippie. En nu slapen, dan maken we er morgen weer een mooie dag van.

adios, los cabalos!

1. Gerard Santes:
    Beste Philip en Fenna,

Goed bezig!!
    Ik volg met veel plezier jullie reisverslag, maar zie toch liever een foto van Fenna dan een selfie van Philip.
    Leuk om te lezen dat de reis voorspoedig verloopt en jullie genieten van de omgeving en de cultuur van de betreffende landen.

Mvg,

Gerard
  2. Gert:
    11 juni 2014
    Hij ga goed! Nog maar een kilometertje of 500 of zo; op naar de kippenstad of is dat Burgos? (zitten kippen in de kerk en het hele dorp en etalages liggen daarom vol met kippenpoppen). Gelukkig wordt het weer wat warmer voor jullie, die koelte is ook niks :-). Bon Camino!
  3. Jaap rouw:
    Phillip en Fenna,
    Veel plezier. Wat een avontuur zeg. Jullie genieten van de regen begrijp ik ha, ha. Veel mooi weer dus en......doorgaan,

Groeten,

Jaap
  4. Rob Toma:
    Hoi Fenna en Philip!

Alweer in Burgos! Zo te lezen gaat het allemaal prima, ook met proeven van Franse en Spaanse vaste en vloeibare specialiteiten....Groot gelijk! Geniet er maar van. Leuke reisverslagen trouwens; maken me wel een beetje jaloers....
    Veel succes voor het laatste stuk.

Groetjes,
    Rob
  5. Tom:
    Hallo Fenna en Philip.
    Wat doen jullie het geweldig. Dat jullie nu al in Burgos zijn. Het weer zit af en toe wel tegen,maar over het algemeen heb ik de indruk dat het mooie weer de ov erhand heeft.
    Ga zo door, blijf positief, dan gaat het jullie zeker lukken.
    Gezellige tocht verder.
    Tom
  6. Frans Verweij:
    Hallo Fenna en Philip.
    Volgens mij Fenne ben je een jaartje ouder geworden dus nog gefeliciteerd maar je presteert nog als een jonge meid ik vind het super wat jullie doen hou vol.
    Ik heb Ton afgelopen zaterdag gesproken hij heeft het ook een hele ervaring gevonden en wenst jullie nog succes.
    Maat hou vol en pas op je meisje.

Groetjes Wil en Frans
  7. Fenna en Philip:
    11 juni 2014
    Ja mensen het gaat goed, ik moet zo aan me volgende verslag,. We zitten hier op een terras met allemaal Pellegrinos (toktoktok in allerlei talen, Eng, Spa, Fra) op de fietspaden zien we niet veel compagnos, maar die wandelaars kruisen steeds meer en meer ons pad, letterlijk en figuurlijkos! Leuk om te zien.