Dag 27 Sahagún, feestdag van San Juan

12 juni 2014 - Sahagún, Spanje

Vandaag vroeg op in Frômista  en ook echt vroeg weg. Om 8.15 zaten we alweer op de bicyclettes en stortte we ons op de Tierra de Campos, een groot uitgebreid en redelijk vlak gebied wat de ene keer lijkt op de Veluwe en even later op Flevoland. Maar alles beter dan Les Landes, dat was bos, eentonig en saai, dit is lang, groot, droog en erg uitgestrektos. Een groot gedeelte liep het pad van de echte Peregrino's langs de weg, een extra grindpad met caminopaaltjes om de weg te wijzen. Er waren veel nog kale omgeploegde landerijen, is dat voor de 2e zaai of een erg late zaai? Ook is de hoogte van het graan hier in Spanje slechts 40-50cm, ruim minder dan minder dan de helft van Frankrijk waar het vaak ruim 1 meter is.

Vandaag dus lange stukken, kleine klimmetjes en grote uitgestrekte velden. We kwamen de wandelaars dus steeds vaker tegen, hele horden nu. Alleen op die lange kale weg naar Sahagun zagen we ze bijna niet. Een enkele solo loper, maar met die hitte en geen wind, voelden we ons met de rijwind echt luxe chevalos, ondanks onze zere kontos. Er lopen veel Americanos en Japinezen, uiteraard met telecameros. Maar ook veel Spanjaarden en Fransen. Nederlanders hebben we nog niet gesproken of gehoord, waar zijn die, zijn die al thuis Ton en Tom?

Bij Carion des Condes was het een wespennest van caminos, dat hadden we nog niet zo druk meegemaakt, maar nu was er maar 1 hostal in dat dorpje en anders tig natuurlijk en verspreidt ieder zich. Daarna dus die lange droge stukken met om de 5km een huis en na 10 een dorpje, pfoei en dat met 30 graden.

Bij Sahagun in de buurt is weer wat begroeing en het wordt allemaal wat groener. Nadat we 60km hadden gefietst stopten we natuurelemtos even in Sahagun voor de Café, daarna zouden we nog 35km doorrijden naar Mansilla de las Mulas (wat klinkt dat allemaal toch leuk hè) Maar, zien we allerlei aanplakbiljetten over stierengevechten etc. Olé, even navragen hoe of wat, want er stonden ook allerlei stevige hekwerken langs de straten. Programma gehad, in het Spaans sisi! Van de senorita begrepen we dat er vanavond wat loosos wasos, het hotel had nog kamers, dus geboekt. In eerste instantie dachten we dat de stieren deze vanavond door de stad zouden lopen, maar om 20.00 hoorden we dat dit gisteren en morgen is, grrrrr. Tja Gert, we zijn nog geen pensionado, maar zo'n feest gaat dan toch voor een "misschien net" naar Finisterre. We hebben dus besloten niet meer door te rijden na Santiago, maar we gaan 'genieten' van die laatste 400km. We hebben de hoogtegrafieken bekeken, eerst 2 dagen achter elkaar afzien met 2x een klim van 7-10% over 3-4km, grande pinarie! We denken dat we de laatste 200 wel met 50km per dag moeten kunnen halen, maar wat al een golven dat laatste stuk! Dat wordt de laatste week dus afzien, zeker als we het weer van vandaag houden met midden op de dag 41graden, ik zeg Siësta!

nu een sangria en voetbal op tv volgen, 3-1 in Brazilië Kroatië, morgen om 21.00 Spanje-Nederland je kunt raden waar ik dan zit, in een Spaanse Auberge!

lees net telegraaf http://www.telegraaf.nl/s/22715185 Stakingen?

hasta Manjana!

1. Gert:
    13 juni 2014
    Buenos diasz! Gelukkig is het lekker weer :-), tip mijnerzijds maar laat je niet ontmoedigen, dat routeboek staat vol met aperte leugens als het om de hellingen voor de laatste paar honderd kilometers gaat F2! Maar geniet van de laatste paar dagen, vergeet niet door middel van een steentje je zonden (hebben jullie die?) van je af te werpen bij Cruz del Ferro (gaat overigens ook een leuk klimmetje aan vooraf dus have fun!). Jullie zullen blij zijn als je boven bent, kun je lekker afkoelen. Basta en nogmaals buen camino!
  2. Marcel:
    13 juni 2014
    Jullie zijn goed bezig! Doe inderdaad maar rustig aan dat laatste stuk. Mañana, mañana :)
  3. Fenna en Philip:
    13 juni 2014
    Gert, Amigo ik neem aan dat je bedoelt dat de klimmetjs wel meevallen ;-) maar we gaan ze zeker beleven. En ach wie is er zonder zondenos, ik ken ze niet! Ga zeker een steentje neerleggen! Bon dias
  4. Bart en Anja:
    Hoi Fen en Philip,
    Wat 'n reis zeg, en wat heet! Wij vinden het 'n geweldige prestatie in die hitte,petje af hoor!!
    Hier is het weer ook prima! Heb net van de frambosestruik gesnoept,ja Fen hij doet het super, ze zijn delicioso!!!
    Vanavond de kroeg in, jullie ook,maar niet te veel juichen hoor, sturen ze die stieren op jullie af!!
    Geniet van dit rustmoment en straks weer uitgerust op de pendalos!
    Liefs van ons, BON DIAS
  5. Bart en Anja:
    Ps
    Ik bedoelde natuurlijk frambozenstruik!
    haha mijn nederlands laat me in de steek, dat krijg je met dat rare taaltje van jullie!!!
    Tot gauw xx
  6. Gert:
    13 juni 2014
    he, nieuwe foto's (en die stalen riddermeneer komt echt bekend voor ...... :-)) maar geen tekst.
    manana porfabor et mucha calore kwantalamera! Adé
  7. Fenna en Philip:
    14 juni 2014
    Beste Gert die riddermaneer staat tegenover ons hotel, de auberge van de Trinidad kerk (die witte)
  8. Marja de Meijer:
    14 juni 2014
    Wat mooi en leuk allemaal. Ook nog spaanse feesten. Maar wat ontzettend heet! Snap nou jullie bruine kleurtje.