Dag 29 Hospital de Òrbigo

14 juni 2014 - Villarejo de Órbigo, Spanje

Buenos dias Hoy, hoe staat het vandaag in Hollandia, na 5-1 op Espania?

Vandaag hadden we wat goed te maken na onze vrije dag van gisteren, of dat is gelukt dat moeten jullie maar lezen ;-)

Om 6 uur ging de wekker, om 7 uur wilden we de fietsen uit de kelder halen maar die zat nog op slotos. Dan maar aan ons Desayuno (ontbijt) in de bar aan de overkant van ons hotel, daar stonden 3 mannen nog gezellig de nacht af te ronden met een cola tic, hik. Een van hen kwam naar ons toe en begon in Engels een gesprek, hij was al een keer in Nederland geweest, in Zeeland voor een festival, Rotterdam en natuurlijk in Amsterdam voor een blowtje. Hij vond dat NED verdient gewonnen had en kon zelfs Louis Van Gaal uitspreken! Van de nederlaag van Espanje hebben we weinig gezien laat staan last gehad die hele dag. Wel van de dorpsfeesten in Sahagun, toen we de stad uit reden moesten we manoeuvreren tussen de (nog steeds!) feestvierende dorpelingen, een aantal moest de zenuwen natuurlijk nog wegspoelen van dat moment dat die stier op hem of haar af kwam! Ook lag hier en daar wat glas ondanks de plastic bekers, maar vrijwel iedereen ging opzij en wenste de wandelaars en fietsers  "Bon Camino", mooie he, complimentos en dat na een nacht doortrekken!

Toen we de stad uitreden viel de rust en koelte op ons neer, de wandelaars  liepen al kilometers voor ons uit en kwamen we de hele dag verder tegen op die laaaange wegen. De eerste stop was na 17km waar we de eerste café et croissant hebben genuttigd, na opnieuw 15km langs de wandelaars en het eentonige landschap te hebben gereden zagen we vlekken aan de horizon steeds duidelijker worden, het platte land ligt ingesloten tussen de bergen en een aantal had witte punten en bij een aantal hingen de wolken er prachtig tussen, ze kwamen langzaam maar HEEL zeker dichterbij. De temperatuur was goed, zonnig, licht windje, weg mooi glad, wandelaars om in te halen (en groeten), vrijwel geen verkeer, banden op spanning, ketting gesmeerd, er kwam meer begroeiing, het ging als een Tren expreso (sneltrein)! Om 13.30 uur zaten we op 75km, 2 stops en gingen voor ons 'menu del Dia' bij Tio Pepe in Villar de Mazarife, waar we ook ons 1e stempel van de dag scoorden. We kregen een sms dat anderen in Leon bleven overnachten, wij passeerden er juist onderlangs. Om 16.30 hadden we 93km op de teller staan, ons onderkomen geboekt in een mooie B&B en gingen we op verkenning in het dorp en de camping. De historische pelgrimbrug was inderdaad erg mooi en op de keurige camping waren net 2 kennissen bezig met voorbereidingen voor het opzetten van de tent. Zij liever dan ik hihihi, scheelt een hele kar en een zere rug!

Na retour bij B&B hebben we eerst ontbijt besteld! betaald en een huisgebrouwen cervessa van 8% genomen op het terras. Nu op de kamer met vin, Aceitunas y queso (olijven en kaas)!

excuso dat de verslagen langer worden, maar er is steeds minder te beleven ;-)

adios, 's morgen rond deze tijd weten we of we de top gehaald hebben van Cruz de Ferro.

Buenas noches y un buen fin de semana

1. Marja de Meijer:
    14 juni 2014
    Flinke afstanden Fenna en Philip. En nog steeds heerlijk weer. Wat zijn jullie trouwens poep bruin! Succes morgen.
  2. Gert:
    14 juni 2014
    Buenos dias ende mocho caolora comprende! marja is mij (weer :-)) voor! zojuist aan het schrijven, houdt de energievoorziening in Nazareth (holland) er mee op. Op naar del Cruz Parrels , no worriez, slechts mollen hoop! gaaf om aan te komen daarzo. Amigos, kwantalamerra-Hastalavista, complimemta&forza F+F. Buenos noches
  3. Sylvia Ooms-Star:
    15 juni 2014
    Buenos dias amigos. Wel grappig dat iedereen van het Frans overgaat naar het Spaans. Dus F en F, goed voor ieders talenknobbel dat jullie zo'n reis maken haha. Ja, en dat bruin, dat is naturalmente logisch. De hele dag in de fuera aire. En ik las de kop van het stukje: Hospital, dus ik dacht, oh nee hè, Flip is gevallen of zo. Maar gracias de Dios niets gebeurd. :-)
    Besos de nosotros. xx
  4. Bart en Anja:
    15 juni 2014
    Goede dag, wereld reizigers (fietsers).
    Hij gaat nog steeds als een speer, als ik het zo lees daar in het Spaanse.
    Ook ik schrok even toen ik je verslag las en Hospital zag staan. Maar gelukkig had deze Hospital niets te maken met degene waar ik aan dacht. Nu nog de bekende laatste loodjes en dan hebben jullie het 'm toch maar even geflikt.
    Wij kijken uit naar jullie laatste verslagen maar voor als nog hele mooie fietsdagen.
    Groetjes Anja en Bart.